Jaarverslag 2015 gepubliceerd

18 juli 2016

Het jaarverslag over 2015 is gepubliceerd. In dit jaarverslag legt het bestuur verantwoording af over het gevoerde beleid en de behaalde resultaten. Ook wordt de context geschetst waarin het pensioenfonds zijn taak heeft uitgevoerd in het verslagjaar.

Het verslagjaar 2015 is het jaar van de beweeglijkheid. Onder andere als gevolg van volatiele aandelen- en obligatiemarkten en een verder dalende olieprijs. Dit heeft geleid tot een bescheiden resultaat op de beleggingen. Verder zijn de pensioenverplichtingen toegenomen door de lagere rente. Dit heeft tot gevolg gehad dat de dekkingsgraad een verdere daling heeft laten zien. Gegeven de huidige renteontwikkeling op financiële markten verwacht het bestuur op korte termijn ook geen verbetering van de financiële positie. Dat komt mede door de nieuwe beleidsdekkingsgraad, waarbij de dekkingsgraad over twaalf maanden gemiddeld wordt. Ook al zou de rente gaan stijgen, dan nog blijft het effect van de huidige lage rente lange tijd voelbaar. Samen met de gestegen wettelijk vereiste buffers legt dat beperkingen op aan de beleidsruimte voor het pensioenfonds.